Gewinner*innen des Creative Gaming Awards 2015
Erstmalig vergab die Initiative Creative Gaming im Rahmen der PLAY15 den Creative Gaming Award in den Kategorien Most Creative Game und Most Innovative Newcomer Game. Zudem durfte das Publikum der PLAY15 über das beste Spiel der Ausstellung abstimmen.
Most Creative Game 2015, Among The Sleep
Among the Sleep von Studio Krillbite hat den ersten Creative Gaming Award in der Kategorie Most Creative Game gewonnen. Stellvertretend für ihr gesamtes Team nahmen Kristina Halvorsen und Karoline Aske den Preis von Valentina Birke und Jakob Kopzcynski aus dem PLAY-Team entgegen.
Jurymitglied Mareike Ottrand verlas die Laudatio der Jury, in der die emotionale Erzählweise des Spiels auf hervorgehoben wurde.
“As a game developer you have to be creative in order to produce a game standing out from others, and surely every nominee has achieved that. As a player you experience games as a whole world and face creative challenges within the gameplay. We as the jury struggled to find the “most creative game“ and discussed about the nominated games for 4 hours. You probably guessed it, I wouldn’t be standing here if we hadn’t found one in the end.
The winning team came out with a game that not only puts the player in the perspective of a protagonist with a difficult subject. They also went further and managed to merge an uncomforting emotion with the game world by distorting the perception of the environment. For all these reasons, the winner in the category „Most Creative Game“ is Among the Sleep by Krillbite Studio.”
Most Innovative Newcomer Game 2015, LUCID
LUCID, ein Studierenden-Projekt hat den Preis in der Kategorie Most Innovative Newcomer Game gewonnen. Das 5-Köpfige Team aus Österreich gewann den mit 1500€ und einer einjährigen Patenschaft von Kai Fiebig dotierten Preis. Der Nachwuchspreis wurde vom BIU – Bundesverband Interaktive Unterhaltungssoftware gesponsert. Carina Anziger, Philip Sonnleitner, Dominik Winter, Bianca Zankl und Florian Peinsold nahmen den Preis von Wolf Lang (Threaks) entgegen.
Jurymitglied Leif Rumbke verlas die Laudatio und unterstrich dabei den klugen Einsatz von neuen Technologien:
“Each of the nominated games is based on an innovative element. The three entries show technological innovation, conceptual innovation (with political focus) and new ways to experience artworks transferred into a virtual world.
But innovation does not always have to be directly visible. It may not only be apparent in new technology, or only in an original concept. It may also take shape during the path of development. And it may even be located in a masterly orchestration of all senses that leads to a gaming experience which was formerly unknown.
The jury decided to award a game that offered an experience that none of us had encountered before. It combines all the ways in which innovation can become manifest in a game.
So the winners of the Most Innovative Newcomer Award are:
Carina Anziger, Philip Sonnleitner, Dominik Winter, Bianca Zankl and Florian Peinsold for LUCID.”
Audience Award 2015, Jolly Jousting
Elitza Todorova, Marvin Podsendek und Raphael Polte setzten sich mit ihrem mittelalterlichen Lanzenkampf Jolly Jousting gegen die 36 anderen Spiele der Ausstellung durch und gewannen so den mit 500€ dotierten Publikumspreis. Der Publikumsliebling konnte durch die gelungen Mischung aus Verkleiden, Wettkampf und Steckpferde überzeugen. Überreicht wurde der Preis von Vera Marie Rodewald und Christiane Schwinge vom PLAY-Team.